De chat is open van 17:00 tot 20:00
Logo

Corona en je Herstel

Het Herstelproces dat je doorloopt bestaat uit 4 fasen:

  1. Overweldiging door de aandoening
  2. Worsteling met de aandoening
  3. Leven met de aandoening
  4. Leven na de aandoening

Voor meer informatie over de verschillende fasen kun je terecht op www.herstelproces.nl

Foto

Wat betekent dit verder voor jou?

Dit proces kent geen vaste volgorde, je schommelt heen en weer tussen de verschillende fasen. Het doorlopen van het herstelproces is dus geen vaste lijn maar meer een kronkelende lijn.

Herstel hoeft niet uit één herstelproces te bestaan. Elke ingrijpende gebeurtenis kan een nieuw herstelproces opstarten. Het nieuwe herstelproces heeft wel invloed op het herstelproces waar je al mee bezig bent. Dit kan aanvoelen als een terugval in je herstel, maar in werkelijkheid is het “gewoon” een nieuw herstelproces.

De maatregelen die genomen zijn vanwege het coronavirus zijn nieuwe ingrijpende gebeurtenissen. Corona veroorzaakt door alle maatregelen dan ook een nieuw herstelproces binnen je huidige herstel, dit kan voelen als terugvallen (en je zult misschien weer even in een eerdere fase terechtkomen) maar in werkelijkheid is dit een apart proces. Als we de fasen die te maken hebben met de corona maatregelen herleiden naar het herstelproces zien ze er zo uit:

  1. Overweldigd door de gebeurtenis
  2. Worsteling met je gevoel
  3. Leren omgaan met je gevoel/ aanpassingen maken
  4. Leven met de (tijdelijke) aanpassingen

Overweldigd door de gebeurtenis

Je weet niet meer waar je aan toe bent. In eerste instantie kan de angst voor corona een rol spelen (Ben ik besmet? Hoe voorkom ik besmetting? Wat betekent dit voor mij?) daarna de angst voor de gevolgen van de maatregelen (zoveel mogelijk binnen blijven, zo min mogelijk face to face contact, afstand houden). De vraag hoe het nu verder moet houdt je bezig en je bent erg geschrokken van alle maatregelen die er getroffen zijn.

Deze fase duurt het kortst, je gaat al snel door naar de volgende fase. Wat belangrijk is, is dat je tegen jezelf zegt dat dit een nieuw herstelproces is en dat het niet alleen jou overkomt. De maatregelen gelden voor iedereen en zijn tijdelijk, dus je oude situatie (je veilige situatie) komt weer terug.

Worsteling met je gevoel

De angst en de schrik doen wat met je. Hoe moet het nu verder? Straks val ik terug en word ik weer depressief of psychotisch. Je veilige omgeving is niet meer zo veilig als je gewend bent. Je wilt niet dat je je zo voelt, het ging net goed. Je was stabiel en wist hoe je je staande moest houden. Je structuur valt weg en dat kan erg verwarrend zijn. Je gaat opzoek naar handvatten, contact. Want je wilt koste wat het kost jezelf veilig voelen en staande houden.

Het is logisch dat je verwarring voelt, de ene maatregel is net ingegaan of er komt alweer een aanpassing op. Er is veel onduidelijk en dat kan je een onveilig gevoel geven. Het kan helpend zijn om te bedenken dat je voor de coronatijd je – met eventuele ondersteuning-  in staat was om je staande te houden. Dit kun je nu ook weer door de steun te zoeken die je op dit moment nodig hebt. Als je nu nog niet weet welke extra steun je zou willen hebben, vraag dan iemand die je daarbij kan helpen om hulp.

Leren omgaan met je gevoel/aanpassingen maken

Je wilt je weer veilig voelen en in een situatie komen waarin jij je staande kunt houden. Het besef dat dit tijdelijk is, is erg belangrijk. Het gaat weer goed komen. Het virus zorgt er niet voor dat deze situatie blijvend is. Dat besef moet je in je achterhoofd houden, het kan je helpen om de voor jou meest geschikte handvatten te vinden, de voor jou best werkende aanpassingen te maken. Het in contact blijven en structuur vasthouden zijn twee belangrijke factoren in deze fase. Als je begeleiding hebt zijn er door hen vast al mogelijkheden geboden om contact met ze te houden (bellen, appen, beeldbellen) maak daar gebruik van. Kijk of het mogelijk is om hierin vaste afspraken te maken.

Misschien helpt het om een dagschema te maken die je vult met activiteiten die nu wel mogelijk zijn (je contact met je begeleider, opstaan, eten, boodschappen doen, lezen, schrijven, muziek maken, muziek luisteren). Probeer in je schema ook lichamelijke beweging op te nemen, dat hoeft geen zware inspanning te zijn, gewoon wandelen is ook goed. En wandelen mag gewoon, je mag naar buiten om te bewegen, als je je maar aan de maatregelen houdt.

Misschien helpt het om van de situatie gebruik te maken om te onderzoeken of er andere activiteiten zijn die je misschien wel leuker vindt dan je denkt (tekenen, schilderen, diamond painting, schrijven, om maar iets te noemen).

Leven met de (tijdelijke) aanpassingen

Als je de voor jou beste mogelijkheden en stappen hebt gevonden kun je ze inzetten om je weer veiliger te voelen en je staande te houden. Misschien moet je jezelf af en toe ertoe dwingen om andere dingen te doen dan je gewend bent, maar houd dan voor ogen dat je dit nu nodig hebt en dat straks je oude, veilige situatie weer terug gaat komen. Voor dit moment heb je de aanpassingen gevonden die je nodig hebt, misschien kom je er wel meer tegen, en dat is goed, voor nu.

Meer contact

Als je behoefte hebt om meer contact te hebben dan alleen met je begeleider en vaste omgeving, kijk dan eens welke mogelijkheden er zijn. Herstelprocesonline (deze site) biedt je verschillende mogelijkheden, misschien kun je eens kijken of dat wat voor jou is. Ook de luisterlijn, 113online, het Rode Kruis en Ypsilon zijn nu meer bereikbaar. MIND heeft met Out of the Box TV elke dag een livestream (te bereiken via facebook of YouTube) waarin er veel mogelijkheden genoemd worden om je dag in te vullen.

Stichting Herstelproces

Wilt u toch meer weten over ons of wilt u toch een afspraak maken?

 

Herstelproces Online is een initiatief van

Stichting Herstelproces en Boedies